Qayyum Zarich. Powered by Blogger.
RSS

Adakah anda cekap dalam pengurusan masa?

Adakah anda cekap dalam pengurusan masa? Kalau anda tidak tahu atau tidak pasti , marilah kita sama-sama melakukan satu ujian tentang pengurusan masa untuk mengetahui jawapannya.

Dalam ujian ini, anda perlu memberi pemarkahan bagi setiap pernyataan di bawah berdasarkan situasi sebenar yang anda alami.Pemarkahan adalah seperti berikut:

1)pilih "tidak pernah",markah adalah 0
2)pilih "adakala",markah adalah 1
3)pilih "sering kali",markah adalah 2
4)pilih "biasa",markah adalah 3

Pernyataan-pernyataaan adalah seperti berikut:

1)Sebelum memulakan sesuatu tugasan,saya akan membuat persediaan tentang tugasan yang akan dibuat terlebih dahulu.

2)Bagi tugasan-tugasan yang boleh diselesaikan oleh orang lain,saya akan menyerah kepada mereka.

3)Saya akan membuat satu jadual perjalanan tentang tugasan itu untuk menetapkan tanggungjawab dan matlamat tugasan tersebut.

4)Saya bersedaya upaya untuk menyiapkan semua dokumen sekali gus.

5)Saya akan menyediakan satu senarai tentang perkara-perkara yang perlu dibuat setiap hari dan menyiapkannya mengikut kepentingan masing-masing.

6)Saya bersedaya upaya mengelakkan kekacauan dari telefon,pelawat atau jemputan yang di luar jangkaan.

7)Saya cuba mengaturkan tugasan yang saya perlu siap mengikut emosi dan mental saya pada masa itu.

8)Saya akan meninggalkan suatu ruang masa yang lapang dalam jadual perjalanan saya bagi menghadapi masalah atau situasi yang di luar jangkaan.

9)Apabila kawan-kawan saya ingin mengajak saya untuk melakukan perkara lain,sedangkan saya juga perlu mennguruskan perkara yang lebih penting daripadanya, saya akan menolak ajakan mereka.

Keputusan:
0~12 markah:Anda tidak mempunyai sebarang perancangan tentang pengurusan masa dan sentiasa mengikut jejak orang lain dalam melakukan setiap perkara.

13~17 markah:Anda bersedaya upaya untuk menguruskan dan merancang masa anda setiap hari tetapi keazaman tidak kukuh.

18~22 markah:Anda pandai dalam menguruskan dan merancang masa.

23~27 markah:Anda merupakan teladan dalam perancangan dan pengurusan masa.

Kesimpulannya, kita harus pandai merancang,mengurus dan mengagihkan masa kita agar setiap perkara yang dipertanggungjawab dapat diselesaikan dengan sempurna.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment